Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Høringer
    • Rekruttere og beholde lærere i skolen
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Tariffavtaler
    • Lønnsoppgjøret
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Ny som tillitsvalgt på arbeidsplassen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
    • For alle tillitsvalgte
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Student
    • Hvorfor være medlem
    • Er du pensjonist?
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Kontakt oss
    • Ledige stillinger
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Internasjonalt
    • Årsmeldinger
    • For arbeidsgivere
    • Om nettstedet
    • Landsmøtet 2019
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Vold og trusler på jobben
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Trakassering
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig-administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
  • Nyheter

Er du medlem i Utdanningsforbundet?

Logg inn
for å få tillgang til personalisert innhold, forsikringer, og mye mer!
Bli medlem
  • Startside
  • Forskning

Forskning



Ruseløkka skole, skolegård, lek, barn, friminutt, venner, aktivitet, heldagsskole, ute, glede

Hvem trenger surefjes og skjema-rapportering?

Dagsavisen har lagt til rette for en offentlig debatt om bruk av kartlegginger i skolen. Det er bra.

13.01.2021

Steinvarde, illustrasjonsfoto

Utdanningsforbundet sin forskingspolitikk (nynorsk)

Lærarar byggjer sine argument og grunngjevingar på både forsking og erfaring. Samstundes skal vi møte forsking med ei kritisk og analytisk tilnærming. Utdanningsforbundet sin forskingspolitikk bygger på desse grunnleggande føresetnadene og som profesjonsorganisasjon skal vi ta ansvaret vårt for at ny og relevant kunnskap vert utvikla, kommunisert og tatt i bruk.

09.11.2020

Steinvarde, illustrasjonsfoto

Utdanningsforbundets forskningspolitikk (bokmål)

Lærere bygger sine argumenter og begrunnelser både på forskning og erfaring. Samtidig skal vi møte forskning med en kritisk og analytisk tilnærming. Utdanningsforbundets forskningspolitikk bygger på disse grunnleggende forutsetningene og som profesjonsorganisasjon skal vi ta vårt ansvar for at ny og relevant kunnskap utvikles, kommuniseres og tas i bruk.

03.11.2020

Professor Agneta Gulz og lektor Nina Simonsen i Lærerrommet om utholdenhet og kjedsomhet i skolen

Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre?

Hva er utholdenhet, og kan det læres bort?

21.10.2020

Lærerrommet: Livet med sosiale medier

Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme?

20.05.2020

Søyler på Universitetsplassen

Tid til forskning og utviklingsarbeid – en kartlegging av universiteter og høyskolers ordninger

Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.

Rapport 2 / 2020

Karakterbasert opptak: – Fører til økt segregering

Regjeringen vil innføre såkalt fritt skolevalg som obligatorisk inntaksordning til videregående skoler i alle landets fylker. Utdanningsforbundet har gått kraftig mot forslaget.

21.01.2020

Lærerrommet: Hva er dybdelesning og kritisk lesning?

Hva er en kritisk leser? Hvordan kan elever hjelpes til å bli kritiske og reflekterte i møte med alle typer tekster?

09.01.2020

Elever i klasserom

PISA: Stabile resultater over tid for norske elever

Resultatene viser en tilbakegang i naturfag og lesing, men samtidig er de stabile over tid. – Viktig at vi nå fortsetter det gode arbeidet med fagfornyelsen, skolen er mye mer enn PISA kan måle, sier Steffen Handal.

03.12.2019

Gåsetrekk

The Untapped Power of International Partnerships for Educational Change: The Norway Canada Project (NORCAN)

Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).

Rapport 2019

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 17.01.2021 22:45
Server: 077