Foran en fullstappet konferansesal i Lærernes Hus i Oslo forklarte Stoknes hvorfor et flertall av oss fortsatt ikke vil snakke om klima.

- Jo sikrere vi blir på at klimaendringene virkelig skjer, jo mindre bryr vi oss om dem. I 2009 var klimaendringer det nordmenn hadde på fjerdeplass av viktige utfordringer de mente Norge sto overfor. I 2013 var klima falt ned til sjetteplass, forklarte Stoknes.

Frykt hjelper ikke
Han har forsket på hvorfor vi ikke vil snakke om klima eller handle i tråd med det vi egentlig vet vi burde gjøre på klimafronten.

- Det er mange psykologiske mekanismer som trer i kraft hos oss for å benekte klimaendringene og mange av de måtene forskere og miljøvernere har presentert dette stoffet på har feilet. Vi har lenge blitt fortalt at alt kommer til å gå til helvete om 15 eller 25 år. Men vår naturlige måte å takle slike dommedagsscenarioer på er å unngå å ta stilling til dem. Frykt og skyld skaper ikke motivasjon til endring, sa Stoknes.

Grønt er smart
Han mener løsningen ligger i å fokusere på mulighetene som finnes i overgangen til et bærekraftig samfunn.

- Én ny, viktig fortelling å få frem er at grønn vekst er smart. Fordi det er lønnsomt og det er langsiktig kostbart å ikke gjøre det. Hvis vi ikke setter i gang med dette nå vil vi bli forbigått av andre. Vi må også bruke insentiver vi vet virker. I dag merkes hvitevarer med ulike bokstaver ut i fra hvor mye strøm de bruker. Men disse merkene sier oss veldig lite. Det burde heller stå hvor mange kroner produktet bruker i strøm i løpet av dens levetid. Da får vi et enklere grunnlag til å velge riktig, sa Stoknes.

Bytt budbringeren
Han mente vi også må endre budbringer når det gjelder klimautfordringene.

- Fredric Hauge fra Bellona blir en fjern person for de fleste av oss, men hvis vi vet at naboen vår eller onkelen vår har et smart opplegg for å spare strøm, blir vi selv mye mer motivert for å gjøre dette. Ikke minst hvis det er synlig for andre at vi gjør det. Klimautfordringene løses ikke med individuelle løsninger, men ved å bygge et sosialt, demokratisk press nedenfra og opp på politikere og næringsliv, avsluttet Stoknes.

Klimakonferansen 2014 ble arrangert av Klima- og miljødepartementet, Miljødirektoratet og Utdanningsforbundet.

Se hele foredraget til Per Espen Stoknes samt de andre foredragene fra Klimakonferansen 2014

Les også: Vøyenenga skole vant Klimaprisen 2014