Nr. 1/2016

• La drøm bli virkelighet
  • • Line Fredheim Storvik

Når Helse-Norge ser behov for mer penger kan de vise til korridorpasienter og brudd på ventelistegarantier. Når Samferdsel-Norge roper på bedre veier kan de vise til trafikkskadde og døde på norske veier. Når barnehagelærerne vil kjempe for flere pedagoger og mer tid til å se det enkelte barn er det ikke like lett.

• Dette er vår drømmebarnehage
  • • Gro Rognmo

Større pedagogtetthet, økt kompetanse, og nok tid slik at barna føler seg sett. Det er ønskene for hele Norges drømmebarnehage, viser vår undersøkelse.

• Jon høyt og lavt
  • • Bente Bolstad

Skuespiller Jon Øigarden klatret ikke bare i trærne da han gikk i barnehagen. Han var også å se på taket.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Først ute med to opptak
  • • Kjetil S. Grønnestad

Randaberg er en av landets første kommuner med to barnehageopptak. Det kan bety to tilvenningsperioder. De ansatte er positive.

• Lesestund og leseglede
  • • Jannichen Lampe

Lesestunden handler om å skape opplevelser og gi næring til nysgjerrighet, mestring, leseglede og trygghet.

• Måler barnas trivsel
  • • Line Fredheim Storvik

Alle barna har en yndlingsvoksen, men synes de ansatte er fraværende og travle, viser trivselsundersøkelsen i Oslo. Fagleder Alona Laski synes det er bra å få frem barnas meninger.

• Norske 4–6 åringers trivsel i barnehagen
  • • Ellen Beate Hansen Sandseter og Monica Seland

De fleste barna, rundt 60 prosent, trives godt, har venner og synes barnehagen er et fint sted å være for barn. Rundt seks prosent av barna trives ikke så godt, viser en landsomfattende undersøkelse.

• Barnehagens sosialpedagogiske utgangspunkt
  • • Jon Kaurel

For 65 år siden var det politisk uenighet om barnehagen skulle være et sosialt tilbud om avlastning, eller et pedagogisk tilbud i nær kontakt med skolen. Dette er første artikkel i en serie om barnehagens vei mot utdanningssystemet.

• En av ti barn stammer
  • • Linn Stokke Guttormsen

Stamming og naturlig stotring kan være vanskelig å skille fra hverandre, så be om hjelp fra logoped. Den mest effektive behandlingen av stamming er i barnealder.

• Individorientering og halvdannelse
  • • Einar Juell og Morten Solheim

Stadig ser vi politiske tiltak som skal bidra til at vi kan følge opp det enkelte barn bedre. Bidrar dette ønsket om barns beste til at individet blir viktigere enn fellesskapet?

• Kaosangsten
  • • Pernille Schultz

Vi voksne bør være bevisste på hvordan vi kan støtte og forstå barna når de sier sin mening om sin opplevelse. Vi må tørre å føle på kaosangsten.

• Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen
  • • Espen Schjetne, Hilde Afdal, Nina Johannesen, Trine Anker og Geir Afdal

Barnehagelærerne bør utvikle og gjøre det profesjonsetiske språket som alt finnes i barnehagen mer synlig, ifølge ny undersøkelse.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Til stede for de minste
  • • Inger Lise Pettersen

Så lenge jeg lever skal jeg kjempe for en småbarnsavdeling med 9 barn og 3 voksne.