Nr. 2/2016

  • Leder: – Jeg skal bli youtuber
  • • Line Fredheim Storvik

    Svaret kom fra niåringen da han fikk spørsmål om hva han drømmer om å bli. Fotballproff står ikke lenger på topp. Å tjene penger på å ha sin egen YouTube-kanal er enda mer forlokkende.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Barn som medspillere
  • • Ingunn Gallefoss

    Et barn kan være medspiller på flere ulike måter; ikke bare som aktivt deltakende, men også  som observatør eller en som henger seg på.

     

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Avliv tjenestepiken
  • • Einar Juell og Morten Solheim

    Pedagogikkfaget risikerer å bli en tjenestepike for profesjonen, advarte Lars Løvlie i 2003. I dag er faren kanskje enda større enn noen gang, for at nettopp det kan skje.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Kan vi gjøre mer for de sensitive barna?
  • • Lone Johassen

    Høysensitive barn er ikke umulige, de er bare mennesker med sterke følelser som de trenger hjelp til å organisere. Å få barnepsykologer på lag i barnehagen ville vært bra.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Mangfoldsledelse
  • • Ann Kristin Hagheim

    Vi må anerkjenne og jobbe for et mangfold i barnehagen hver dag, og ikke bare ved feiring av høytider. Ulikhetene bør bli vår styrke. Det krever mye av lederne.

     

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Mangler digital kompetanse
  • • Bjørnhild Fjeld og Line Fredheim Storvik Foto: Tore Fjeld

    Barnehagebarn står for den største økningen i bruk av nettbrett de siste årene. Samtidig sier godt over halvparten av de barnehageansatte at de mangler digital kompetanse. Myrertoppen barnehage er et unntak

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Småbarna inntar YouTube
  • • Line Fredheim Storvik

    Stadig flere småbarn ser barne-tv-serier og klipp på YouTube eller nettbrett. Det endrer barnekulturen og mange foreldrene sliter med å henge med, viser ny studie.

     

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Bobler av ny kunnskap
  • • Kjetil S. Grønnestad

    – Vi hadde ikke trodd at digitale verktøy var så enkelt. Det møter Trine Danielsen Selfors i Kirketunet barnehage når hun holder kurs om databruk.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Tester pedagogenes empati
  • • Miriam Lykke Schultz

    Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Frykter nasjonal prøve i barnehagen
  • • Line Fredheim Storvik

    En norm for hvor mye språk en femåring bør kunne er et av tiltakene i den nye stortingsmeldingen om barnehager. Nestleder Hege Valås i Utdanningsforbundet tror det kan være starten på barnas første nasjonale prøve.

     

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Hva ser du etter?
  • • Siri F. Abrahamsen

    Et barn som tuller kan du se på som en bråkmaker eller humørskaper. Et barn som går fra plassen sin for å hjelp en annen som urolig, eller en som viser omsorg. Du kan bestemme deg for hvilket barn du vil se.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Skjermtroll
  • • Bente Bolstad

    Carina Olset stakk fra barnehagen for å sitte bakerst i klasserommet til sin store helt: storebroren. Nå er det han som sitter og ser henne på tv.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Med Kant som veiviser
  • • Arne Solli

    For å kunne kalle seg en profesjonsutøver må man ha en forståelse av hvilke verdier man er forpliktet på, mener Solveig Østrem og Bernt Andreas Hennum.

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf
  • Veien frem mot barnehageloven
  • • Jon Kaurel

    I 1975 ble barnehageloven vedtatt, men ikke uten dramatikk. Etter tilspissede politiske diskusjoner ble det klart at barnehagen skulle reguleres med avstand til skolen.

     

Last ned artiklen som PDF-dokument Artikkel som pdf