Representantskapsforslag 132 S - innspill fra Utdanningsforbundet

Vi slutter oss til målet om mer attraktive yrkesfag slik at flere elever fullfører opplæringen frem til fagbrev og at det utdannes nok fagarbeidere til å møte fremtidens arbeidskrafts- og kompetansebehov.

Kommentarer til punkt 9-12 om faget yrkesfaglig fordypning

9. Utdanningsforbundet støtter endringer i forskriften til faget YFF slik at forskriften tydelig definerer skolenes og arbeidslivets plikter og ansvar i opplæringen.

YFF utgjør over 20 prosent av elevenes opplæringstid i de to første årene av utdanningsløpet. Faget betegnes ofte som «motoren i yrkesfagene», men erfaringer i en rekke fylkeskommuner og i mange videregående skoler er at faget har store utfordringer. Elevene får ikke oppfølging av faglærer og det mangler tydelige føringer for ansvarsdeling mellom skolen og praksisplassene. Fylkeskommunene og skolene nedprioriterer faget og overlater mye av ansvaret for opplæringen til bedriftene. Dette kan ha sterk sammenheng med at forskriften til faget er uklar og mangler tydelige føringer for hvordan undervisningen og samarbeidet med arbeidsplassene legges opp. En konsekvens er at mange skoler velger å ikke definere lærerens oppfølging av elever i faget som undervisning. Skoler holder tilbake undervisningstimene elevene har rett til å få av en kvalifisert lærer. I stedet for å følge opp elevene som er utplasserte i bedriften, settes lærerne til andre oppgaver. At de videregående skolene velger en slik løsning, bunner ofte i stram økonomi og krav til innsparinger i fylkeskommunene. Utdanningsforbundet mener at forskriften må verne om elevenes rettigheter til å få oppfølging av læreren, også i perioder med trang økonomi og når mange videregående skoler pålegges å spare.

Les mer: vårt innspill (PDF, 90 kB)