Seminar for UH-sektoren: Profesjonsmeldingen – et tydelig linjeskift som gir bedre lærere?

Om arrangementet

Hvor og når?
fredag 19. april kl. 09:00 - 11:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

19.04.2024

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]

Faglig ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer i UH informasjon om større pågående prosesser i sektoren. På dette seminar vil vi se nærmere på den nye Meld. St. 19 (2023–2024) Profesjonsnære utdanningar over heile landet. Vi ser på noen tiltak i meldinga.

Målgruppe: Medlemmer i UH-sektoren, med mulighet for andre medlemsgrupper som er interessert i tema.

Seminaret er gratis og foregår digitalt på Zoom. Det foregår kun direkte, det blir ikke mulig å se det i opptak denne gang. Det vil bli mulighet for å stille spørsmål i chatten.

Kunnskapsdepartementet har lagt frem Meld. St. 19 (2023–2024) Profesjonsnære utdanningar over heile landet. Regjeringa sier at meldinga er et tydelig linjeskift fra tidligere års politikk. Regjeringa vil gjøre lærerutdanningene mer profesjonsnære og relevant for yrkesutøvelsen studentene skal ut i. Lærerutdanning skal også tilbys nær der folk bor. Gjennom fleksible og desentraliserte utdanninger skal folk bosatt i hele landet få mulighet til å bli lærer.

I første del av seminaret vil Gunn Gallavara fra Utdanningsforbundet presentere noen av tiltakene i stortingsmeldinga og Utdanningsforbundets politikk om de ulike tiltakene. Deretter vil bl.a. Kari-Anne Sæther fra Universitetet i Tromsø, Fredrik W Thue fra OsloMet, og leder av Pedagogstudentene Kaspara Halkjelsvik gi noen forberedte kommentarer til stortingsmeldinga og de foreslåtte tiltakene.

Om innlederne:
Kari-Anne Sæther, Universitetet i Tromsø, er studieprogramleder for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. Kari-Anne er opptatt av sammenheng og samarbeid mellom lærerutdanningen og skolen. Hun er prosjektleder for de desentraliserte nettstøttede grunnskolelærerutdanningene, GLU 1-7 fleks, som tilbys i Harstad, på Finnsnes og i Narvik og i utviklingsprosjektet "Studentaktiv læring i fleksible utdanninger" som er knyttet til dette tilbudet. Kari-Anne vil i sin kommentar til profesjonsmeldingen spesielt vektlegge perspektiver på desentralsiterte og fleksible lærerutdanninger.

Fredrik W Thue O er professor ved Senter for profesjonsforskning, OsloMet. Thue har utgitt en rekke publikasjoner om forskningens plass i lærerutdanning og han var medlem av ekspertgruppen som så på lærerrollen (2015). Formålet med rapporten var å frambringe et kunnskapsgrunnlag som skulle gi innsikt i dagens lærerrolle.  Han vil i sin kommentar drøfte ulike former for akademisering i profesjonsutdanningene og problematisere hvordan profesjonsbegrepet er blitt brukt de senere tiårene.

Kaspara Halkjelsvik,
leder for Pedagogstudentene og barnehagelærer med mastergrad. Kaspara vil vektlegge studentenes perspektiver på praksisstudiene og videreutvikling av praksisstudiene i lærerutdanningene. Hun er også opptatt av at lærerutdanningene skal være praksisnære. Kaspara vil dele noen perspektiver på hva studentene legger i praksisnærhet og hvordan lærerutdanningene kan bli mer praksisnære.

På slutten av seminaret åpnes det for at deltakere kan stille spørsmål og gi innspill og kommentarer til stortingsmeldinga og til innleggene.