Nasjonale minoriteter

Publisert: 03.05.2024

Takk for en interessant og matnyttig kveld om våre nasjonale minoriteter på Glomdalsmuseet Elverum.

Medlemsmøtet ble arrangert av region Sør-Østerdal, med pådriver Gunhild Grindjordet fra Elverum som spydspiss og tilrettelegger. Møtet samlet ca 40 medlemmer til en to-timers-omvisning ute og inne. To faglig sterke omvisere fortalte levende om skogfinnenes vandring, bosetting og livsverden. Deltakerne fikk i tillegg en kjapp runde innom det sør-samiske området utendørs, før siste time innendørs med vekt på taternes kultur og historie. To fra styret i Stor-Elvdal deltok på medlemsmøtet, Mari Kværnes og Lisbeth K. Torvik. - Dette har vært en inspirerende kveld, fantastisk flott sted og opplegg, sier Lisbeth K. Torvik. Kaffepause med skogfinsk dessert, tyttebærpudding og melk, stod også på programmet. Omviserne tipset Utdanningsforbundet om to aktuelle bøker som kan brukes for å lage tverrfaglige opplegg knyttet til nasjonale minoriteter:"Samiske temaer og perspektiver i alle barnehager - fra rammeplan til praksis", av Torjer Andreas Olsen og Jill Abelsen Olsen. "Staloer tror at månen er et bål", av Kirsti Birkeland. En bok med eventyr fra mange land, samme eventyr - i ulike versjoner.