Utdanningsforbundet Lillestrøm kommenterer vedtatte og nedstemte verbalvedtak fra budsjettbehandlingen i Lillestrøm kommune 13.12.23

Publisert: 08.01.2024

Utdanningsforbundet fulgte kommunestyremøtet 13. desember, der budsjett for 2024 ble vedtatt. I møtet ble det votert over en rekke verbalforslag fra de ulike partiene, og vi presenterer her en oversikt over de verbalforslagene vi mener har relevans for skoler og barnehager i kommunen, og våre medlemmer.

Dersom du vil lese mer om andre verbalforslag eller ytterligere detaljer i budsjettet finner du dette på Lillestrøm kommunes hjemmesider. Vi har vurdert det enkelte verbalvedtaket i en kommentar under hvert vedtak.

Vi legger også merke til at at skoler og barnehager har fått mye mer politisk oppmerksomhet i partienes verbalvedtak enn i tidligere år. Dette engasjementet setter vi pris på, selv om vi kanskje ikke alltid mener at forslaget er det beste for skolene eller barnehagene i Lillestrøm kommune.

Disse forslagene fikk flertall og ble vedtatt:

Verbalforslag fra H, FRP, FR,V, KRF

Fjerne avgiftsparkering f.o.m 1. april 2024

• Med unntak av Lillestrøm rådhus skal det som hovedregel innføres gratis parkering ved kommunale bygg for ansatte i Lillestrøm kommune. Ordningen skal innføres fra 1. april 2024. Kommunedirektøren bes fremme en egen sak til politisk behandling som avklarer praktisk gjennomføring, herunder fordeling av antall parkeringsplasser for ansatte og antall parkeringsplasser som skal være tilgjengelig for besøkende ved det enkelte kommunale bygg. Det skal også i saken belyses hvordan registreringsordning for bruk av gratis parkering kan gjennomføres. Saken legges frem for politisk behandling i februar 2024.

Forslaget ble vedtatt med 48 (Ap, H, FR, Sp, Frp, V, Krf, R) mot 6 stemmer (MDG, SV, INP)

Kommentar: Dette gleder vi oss over at ble vedtatt! Helt siden parkeringsavgiften for ansatte ble innført i 2021 har Utdanningsforbundet jobbet for at den skal avvikles. Mange av våre medlemmer har opplevd ordningen som provoserende. Når andre kommuner i regionen lønner lærere bedre enn Lillestrøm kommune, og samtidig reklamerer for gratis parkering i sine stillingsutlysninger, sier det seg selv at ordningen i alle fall ikke bidrar til å rekruttere og beholde. Selv om Utdanningsforbundet er glade for at ordningen avvikles, vil vi fortsatt være tydelige på at det må mer til enn å fjerne parkeringsavgiften for å sikre at vi er en attraktiv arbeidsgiver i konkurranse med andre kommuner.

Effektiviseringskrav

• Kommunedirektøren bes legge frem en sak som viser hvilke effektiviseringsgevinster som er tatt ut som følge av stordriftsfordeler, nedbemanning, digitalisering og andre effektiviseringstiltak som har vært gjennomført i Lillestrøm kommune siden kommunesammenslåingen. Videre bes kommunedirektøren identifisere potensialet for ytterligere effektiviseringstiltak, uavhengig av bindinger fra tidligere vedtak som kommunestyret har gjort, og foreslå konkrete tiltak som viser hvordan effektiviseringsgevinsten det legges opp til i tallbudsjettet kan hentes ut. Det legges til grunn at kvaliteten på tjenestene opprettholdes og videreutvikles. Saken legges frem til politisk behandling mars 2024.

Forslaget ble vedtatt med 30 (H, FR, Frp, V, Krf) mot 24 stemmer (Ap, MDG, Sp, SV, INP, R)

Kommentar: Dette er en sak som bekymrer oss og vi undrer oss over den. Selv om partiene antyder at kvaliteten på tjenestene skal opprettholdes og videreutvikles, er vi bekymret for at dette vedtaket likevel vil ramme barn og unge når kommunedirektøren skal foreslå konkrete tiltak som politikerne må velge mellom. Dersom dette for eksempel vil føre til at det ikke ansettes flere lærere, eller at lærere som slutter eller går av med pensjon ikke erstattes, er vi spente på hvordan posisjonens mål om at Lillestrømskolen skal være landets beste kan oppnås. I tråd med de stadige nedskjæringene i oppvekst siden opprettelsen av Lillestrøm kommune i 2020, har vi sett økning i mobbetall og dårligere resultater. Utdanningsforbundet Lillestrøm har advart mot dette i flere år. Kommunedirektørens forslag til effektiviseringstiltak skal behandles på kommunestyremøte den 28.2.24. Vi er veldig spent på hva som foreslås og vedtas der.

Kommunalt foreldreutvalg for skoler og barnehager

• Kommunedirektøren bes fremme en sak om etablering av kommunale foreldreutvalg for bedre samhandling mellom kommunen og foreldregruppene ved barnehagene og skolene våre. Det skal i saken vurderes om det skal være ett foreldreutvalg for hele grunnskolen, eller om det skal deles i to med et foreldreutvalg for barneskolen og et foreldreutvalg for ungdomsskolen. Saken legges frem for politisk behandling innen juni 2024.

Forslaget ble vedtatt med 36 (H, FR, Sp, SV, Frp, V, Krf) mot 18 stemmer (AP, MDG, INP, R)

Kommentar: Vi er glade for at foreldrenes stemme nå også kan bli hørt i Lillestrøm kommune! Kommunen har råd og utvalg for mye, og det er bra at vi nå også får dette vedtaket slik at foreldrene får en felles stemme i saker som har med Lillestrøms skoler og barnehager å gjøre. Tidligere har den enkelte skole eller barnehages foreldre måtte uttale seg på egenhånd og alene.

Utrede hva som skal til for å løfte resultatene til over landsgjennomsnittet

• Kommunedirektøren bes utrede hvordan Lillestrømskolen kan løfte seg gjennom en læringsstrategi som omfatter både ledere og ansatte og ha som mål at det skal være minimum skår over landsgjennomsnittet på følgende indikatorer: Lærernes kompetanse, skolebidrag 1-4, skolebidrag 5-7, skolebidrag 8-10, grunnskolepoeng, alle nasjonale prøver, eksamensresultater, trivsel, elevdemokrati, vurdering for læring og samtidig oppnå lavere (lavest mulig) skår på indikatorer som mobbing og elevfravær. Saken legges frem for politisk behandling våren 2024

Forslaget ble vedtatt med 44 (AP, H, FR, Frp, V, Krf) mot 10 stemmer (Sp, SV, MDG, INP, R)

Kommentar: Ut fra målene som beskrives videre i forslaget kan vi ikke tolke dette som annet enn at en slik utredning må gi handlingsalternativer som en økning av rammene på flere hundretalls millioner. I dag driver Lillestrøm skolene på sparebluss, og er en av de kommunene i landet som bruker minst penger pr. elev.

I 2023 var budsjettene så lave at de ikke gikk opp og 2023 endte med et merforbruk pr november som ikke er kompensert fult ut. Skolene og barnehagene sto derfor ovenfor kutt i forslaget i budsjettsforslaget fra kommunedirektøren som i stor grad ble vedtatt for skolene og barnehagene uten at politikerne justerte rammene.

For skolene bør budsjettet opp med ca 170 millioner for å komme på nivå med nasjonal brutto driftsutgifter per elev likt det nasjonale gjennomsnittet. For å komme på nivå med Oslo som vi deler demografiske utfordringer med, må vi øke eget skolebudsjett med ca 415 millioner kroner.

Dagens finansering innebærer lavere lærertetthet, mindre lederressurser på skolene, mindre spesialundervisning til tross for flere med vedtak og dårligere tilgang på læremidler enn mange andre kommuner. Det må være samsvar mellom bevilgninger og mål, og i en utredning håper vi at posisjonen får handlingsalternativer som vil gjøre det mulig å nå målene de har satt.

Verbalforslag fra Ap

Vurdering av kapasiteten i lillestrøm kommunes spesialskoler

• Kommunedirektør bes legge frem en sak om kapasiteten i Lillestrøm kommunes spesialskoletilbud og strategiske grep for å møte framtidens behov for plasser på spesialskole.

Forslaget ble vedtatt enstemmig med 54 stemmer (Ap, MDG, SV, R, INP H, FR, Sp, Frp, V, Krf)

Kommentar: Vi er glade for at forslaget ble vedtatt, og håper dette vil føre til økt kapasitet for spesialskolene våre slik at elevene der kan få et tilbud som er bedre enn det som ofte beskrives som tilfredsstillende.

Disse forslagene fikk ikke flertall og ble ikke vedtatt:

Verbalforslag fra Rødt

Avskaffe parkeringsavgift ved skoler, barnehager og helseinstitusjoner

• Kommunedirektøren skal komme med en sak om hvordan man kan avvikle parkeringsavgiften for ansatte innenfor helseinstitusjoner, skoler og barnehager innen utgangen av 2024.

Forslaget falt med 1(R) mot 53 stemmer (H, Ap, Frp, Sp, FR, SV, MDG, V, Krf, INP)

Kommentar: Selv om dette forslaget falt, vil parkeringsavgiften avvikles fra 1. april 24. Et tilsvarende verbalvedtak fra posisjonen som er kommentert over, fikk flertall og dermed er parkeringsavgiften for ansatte i skoler og barnehager snart historie!

Prioritere førstelinjetjenesten i budsjetteringen

• Kommunedirektøren skal i arbeidet med budsjettet og økonomiplan for 2025 sørge for at førstelinjetjenester som helsestasjoner, barnehager, skoler, sykehjem, SFO o.l prioriteres med økte rammer og at eventuelle forslag om kutt skal skje i stab og administrasjon.

Forslaget falt med 7(SV, R, MDG, INP) mot 47 stemmer (H, Ap, Frp, Sp, FR, V, Krf)

Kommentar: Dersom forslaget hadde blitt vedtatt kunne det bidratt til å gi posisjonens mål om å løfte Lillestrømskolen drahjelp. Et svært stort antall av våre medlemmer svarer i medlemsundersøkelser at å øke bemanningen i barnehage og lærertettheten i skolene er et av de viktigste tiltakene for å rekruttere og ikke minst beholde. De er også svært tydelige på at det vil øke kvaliteten på tilbudet til elever og barnehagebarn betraktelig. Da trenger vi mer midler.

Økt bemanning i barnehagene

• Lillestrøm kommune skal starte å bemanne opp barnehagene med mål om å ha minst en ekstra barnehagelærer og en ekstra fagarbeider per barnehage innen 1.08.2027.

Forslaget falt med 6 (SV, R, MDG) mot 48 stemmer (H, Ap, Frp, Sp, FR, V, Krf, INP)

Kommentar: Tall fra barnehagefakta.no viser at kun 24,6% av barnehagene i Lillestrøm oppfyller pedagognormen uten å ansette ukvalifiserte på dispensasjon. Til sammenligning er tallet for landet 67,3%, vi ligger med andre ord langt under landssnittet. En utfordring i Lillestrøm kommune, i tillegg til at vi ikke klarer å ansette barnehagelærere, er at barnehagen holder åpent fra 07.00-17.00, slik at bemanningsnormen kun oppfylles en liten del av dagen. Som tidligere nevnt svarer våre barnehagelærere i undersøkelser at bemanningen er den største utfordringen de står i. Verbalforslaget til Rødt er et godt forslag som ville bidratt til å gjøre Lillestrøm kommune attraktiv for barnehagelærere, dersom det hadde blitt vedtatt.

Utredning av optimalt tjenestetilbud i skoler og barnehager uavhengig av rammer

• Kommunestyret må få kunnskap og kjennskap til hva som ville være det optimale tjenestetilbudet for barn og unge. Kommunedirektøren skal legge frem en sak hvor det legges frem et optimalt tjenestetilbud, uavhengig av rammer, for barnehager og skoler. Saken bør inneholde dagens situasjon, hva som vil være et optimalt tilbud uavhengig av rammer og hva som vil være et godt tilbud.

Forslaget falt med 3 (R, MDG) mot 51 stemmer (H, Ap, Frp, Sp, FR, V, Krf, INP, SV)

Kommentar: Selv om forslaget falt, kan man jo likevel få et visst bilde over tjenestetilbudet slik det er i dag, blant annet ved å undersøke tall fra f.eks barnehagefakta, Udir, SSB eller kommuneanalysen til UNICEF. Forslaget kan uansett sees i sammenheng med posisjonens vedtak om utredning av hva som må til for å bedre måleresultatene kommunestyret nå har satt for skolene om å komme over landsgjennomsnittet. Vi antar at kommunestyret vil få god informasjon om hva som skal til for å løfte skolene i det vedtaket, men dette kunne også gitt informasjon om barnehagene og vist hva som skulle til for å virkelig nå helt til topps.

Leksefri skole

• Kommunedirektøren bes legge fram en sak med innføring av leksefri skole i dialog lærerorganisasjonene.

Forslaget falt med 9 (Sp, R, FR, SV) mot 45 stemmer (H, Ap, Frp, V, Krf, MDG, INP)

Kommentar: Rødt fremmet tilsvarende forslag i fjor, og Utdanningsforbundet peker igjen på at lærerens metodefrihet er forankret gjennom vedtak i Stortinget (Vedtak 9 ifbm fagfornyelsen), samt at profesjonens mulighet til å tilpasse opplæringen er forankret blant annet i overordnet del i læreplanen. Læreplan, opplæringslov og forskrifter legger opp til at elevene skal få tilpasninger, og at de skal bli hørt og involvert i undervisningsform. Utdanningsforbundet mener derfor det er bra at dette forslaget fra Lillestrøm Rødt ikke ble vedtatt.

Innføre kommunal vikarpool i tråd med tidligere vedtak

• Kommunedirektøren skal innføre kommunal vikarpool i tråd med tidligere vedtak i kommunestyret innen mai 2024.

Forslaget falt med 24 (Ap, Sp, R, MDG, SV, INP) mot 30 stemmer (FR, H, Frp, V, Krf)

Kommentar: Lillestrøm kommune bruker i dag mellom 70 og 80 millioner kroner på vikarer, blant annet gjennom innleie fra vikarbyråer med dertil hørende administrasjonsgebyr. Disse pengene kunne vært brukt mer hensiktsmessig i en egen vikarpool, eller man kunne ansatt flere barnehagelærere for å styrke pedagogtettheten, og gjennom økt bemanning fått ned sykefraværet. Utdanningsforbundet er skuffet over at det ikke gjøres noe for å rekruttere og beholde barnehagelærere i Lillestrøm. Dette har vært en av våre hovedsaker de senere årene, og alle er særdeles klar over den krisen barnehagene våre står i. Slik det er i dag, har vi egentlig ingen tiltak for å endre situasjonen i kommunen, med det resultat at vi ikke klarer å ansette nok barnehagelærere eller gi barna et bedre tilbud.

Verbalforslag fra MDG

Øke grunnbemanning i barnehagen

• Lillestrøm kommune skal starte et arbeid med å øke grunnbemanningen i barnehagen, med mål om å oppfylle bemanningsnormen for barnehagene gjennom hele åpningstiden.

Forslaget falt med 21 (Ap, R, MDG, SV, INP) mot 33 stemmer (FR, Sp, H, Frp, V, Krf)

Kommentar: Utdanningsforbundet mener dette er et utrolig godt forslag som kunne bidratt til å gjøre Lillestrøm kommune til en attraktiv arbeidsgiver for barnehagelærere og gitt et trygt og kvalitetsmessig godt tilbud til barna, som dessverre ikke ble vedtatt.

Verbalforslag fra SP

Belyse effekter av reduserte åpningstider i barnehagene

• Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak som belyser effekter av reduserte åpningstider i de kommunale barnehagene, eventuelt i noen av barnehagene, med den hensikt å forsterke bemanningen.

Forslaget falt med 4 (Sp, R) mot 50 stemmer (Ap, FR, H, Frp, V, Krf, MDG, SV, INP)

Kommentar: Som tidligere nevnt holder barnehagene i Lillestrøm åpent fra 07.00-17.00. Det betyr igjen at barnehagelærernormen kun er innfridd noen få timer om dagen. Hvis man for enhver pris er opptatt av at man ikke skal øke bemanningen i barnehagen, ville det å redusere åpningstiden bidratt til å sikre en bedre bemanning med dagens ressurser. Utdanningsforbundet mener at så lenge man ikke ønsker å øke bemanningen i barnehagen med de kvalitetsforbedringene det ville ført til, er det å redusere åpningstidene noe man ikke kommer utenom å vurdere.

Følge opp kommunestyrets vedtak om vikarpool

• Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak som følger opp kommunestyrets sak 170/21 om vikarpool og redusert vikarbruk.

Forslaget falt med 27 (Ap, MDG, FR, Sp, SV, R, INP) mot 27 stemmer (H, Frp, V, Krf)

Ordføreren stemte mot og har dobbeltstemme

Kommentar: Ordningen med å innføre vikarpool i kommunen er tidligere omtalt under et tilsvarende forslag fra Lillestrøm Rødt. Forslaget fra Rødt falt akkurat som forslaget fra SP.  Vi synes det er synd at kommunestyret må stemme over tidligere vedtatte forslag på ny for å få dem gjennomført. Kommunedirektøren burde egentlig ha sørget for at en vikarpool var på plass.

Verbalforslag fra SV

Gyldig tariffavtale for alle private barnehager som får tilskudd av kommunen

• Kommunedirektøren bes ta en gjennomgang av rutiner og regelverk i Lillestrøm, med det formål å stille krav så langt det lar seg gjøre innenfor gjeldende lov- og regelverk at alle private barnehager i Lillestrøm kommune som får tilskudd av kommunen skal ha en gyldig tariffavtale.

Forslaget falt med 21 (Ap, MDG, SV, R, INP) mot 33 stemmer (H, FR, Sp, Frp, V, Krf)

Kommentar: Tariffavtaler er en viktig del av lønnsdannelsen i Norge, og ligger til grunn for trepartssamarbeidet i norsk arbeidsliv der avtaler inngås gjennom forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Vi synes derfor det er merkelig at forslaget ikke fikk flertall, all den tid de fleste private barnehager i Lillestrøm kommune har tariffavtaler i dag, slik det er ønskelig også fra partene i arbeidslivet.

Øke bemanningen i barnehagen

• Lillestrøm kommune skal øke antall ansatte i barnehagen med det mål å ha flere ansatte til stede i hele barnehagens åpningstid. Økningen skal først og fremst skje i områder med integrerings-, språk- og levekårsutfordringer og gjennom en økning i antall språkpedagoger og barnehagelærere. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en sak innen mai 2024 med hvordan dette kan løses.

Kommentar: Nok et godt forslag om å øke bemanningen! Dette må også sees i sammenheng med at SV i sitt tallbudsjett hadde en realistisk økning av ansatte i barnehagene. Dessverre ble det nedstemt. Se også kommentaren til neste sak

Øke lærertettheten i skolene

• Lærertettheten ved kommunale skoler i Lillestrøm skal økes fra dagens minstenorm for lærertetthet. Lærertettheten skal økes fra dagens nivå med 5 % innen 2025, og 15 % innen 2027. Økningen skal først og fremst skje som en økning i levekårutsatte områder og ved ordinære grunnskoler med stort behov for spesialundervisning.

Kommentar: Flere verbalforslag om å gjøre noe med bemanningen i barnehagen har vært kommentert tidligere under forslag fra andre partier, og felles for dem alle er at de har blitt nedstemt. SV har det eneste konkrete forslaget om å øke lærertettheten i skolen. SV prøver i sitt forslag å være konstruktive, gjennom å foreslå en økning først i levekårsutsatte områder i begge sine forslag. Noe av motstanden mot å øke lærertettheten og bemanningen generelt kan nok forklares ved at partiene ser på et løft for Lillestrøms skoler og barnehager som en stor kostnad, samtidig som de er klar over at vi må gjøre noe for å rekruttere og beholde lærere. Siden Lillestrøm kommune ble opprettet har det vært stadige kutt i skole og barnehage, med det resultat at mobbetallene øker, resultatene synker og satsning på tidlig innsats med tid for de minste er redusert til festtaler. Forslagene fra SV som innebærer en gradvis økning kunne bidratt til at man sakte, men sikkert begynner å bygge opp det man har revet ned, og vi mener det er synd at disse forslagene ikke ble vedtatt.

INP=Industri og næringspartiet

Krf=Kristelig folkeparti