Endringer i privatskolelova (ny tilskuddsmodell for private grunnskoler) Prop. 65 L (2023-2024)

Utdanningsforbundet mener at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform, skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.

Tilskuddsordningen for private skoler

Utdanningsforbundet støtter at grunnprinsippene i tilskuddsmodellen for private skoler ligger fast. Modellen der privatskolene skal få tilsvarende 85 prosent av gjennomsnittlige driftsutgifter per elev i den offentlige skolen og skolepengene kan være opptil 15 prosent av driftsutgiftene i den offentlige skolen, har, med ulike praktiske tilpasninger, eksistert i flere tiår. Vi støtter derfor regjeringens forslag om at dette fortsatt skal være det grunnleggende prinsippet for finansiering av privatskolene.

Utdanningsforbundet er enig med Kunnskapsdepartementet i at privatskolene har faste kostnader som er tilnærmet uavhengig av elevtallet på skolen. Utdanningsforbundet støtter derfor at tilskuddet differensieres for små og store skoler. Den foreslåtte løsningen med et «knekkpunkt» på 45 elever fremstår dermed som en pragmatisk løsning for rene barne- eller ungdomsskoler. Dette vil for de fleste av disse skolene innebære at den nye modellen blir tilnærmet lik slik den tidligere modellen har fungert i praksis, med et beregnet knekkpunkt.

I vårt svar på høringen av forslag til endringer i privatskolelova, forskrift til privatskolelova og økonomiforskrift til privatskolelova var Utdanningsforbundet tydelig skeptiske til det foreslåtte kuttforslaget i tilskuddene til kombinerte barne- og ungdomsskoler. Vi mente konsekvensene for elever og ansatte på skolene av et slikt forslag på lang nær var godt nok utredet.

Utdanningsforbundet synes derfor det var et positivt grep fra regjeringen å nedsette et utvalg med representanter fra de private skolene og Kunnskapsdepartementet, som skulle gi regjeringen et godt kunnskapsgrunnlag for å vurdere justeringer i tilskuddsmodellen. Dessverre ser det ikke ut til at representantene for privatskolene og Kunnskapsdepartementet har kommet frem til en omforent forståelse av hvordan faktagrunnlaget skal forstås og hva konsekvensene av det foreslåtte kuttet i tilskuddet til de kombinerte skolene vil være.

Les mer: vårt innspill (PDF, 169kB)