Leder av lederrådet i Troms, Astrid Pia Stensaker

I ukene som kommer vil vi presentere fylkesstyres ledelse, kontaktpersoner for de fem ulike medlemsgruppene, leder av lederrådet i Troms, samt hovedtillitsvalgt i Troms fylkeskommune.

Hvem er du?
Jeg vokste opp i Grovfjord og i Tromsø på 1960 og 70 – tallet. Var sånn passelig enebarn – jeg har to søstre som er såpass mye eldre enn meg at de begge var flyttet hjemmefra da jeg var født. Jeg startet på skolen i Tromsdalen, og gikk så noen år på Borgtun skole i Tromsø før vi returnerte til Grovfjord. Der fikk jeg min svigerbror til klasseforstander (som det het den gang) og min søster i flere fag. Det er blitt mange lærere i familien etter hvert! Jeg gikk videre på Heggen videregående skole i Harstad, da startet også hybellivet for en 16 -åring. Etter videregående ante jeg ikke hva jeg skulle bedrive videre – det var en ren tilfeldighet som gjorde at jeg havnet på det som da het Tromsø Lærerhøgskole og førskolelærerutdanninga der. Første året der hadde jeg ikke helt peiling på hva jeg drev med og lurte på om jeg rett og slett skulle hoppe av og over på et helt annet studium. Det gjorde jeg jo ikke, og ved hjelp av både medstudenter med mer erfaringer fra barnehager og gode praksislærere spesielt så fant jeg ut at yrket kunne være noe for meg. Siden den tid har jeg jobbet noen få år som pedagogisk leder, mesteparten av tiden har jeg vært styrer og enhetsleder. Jeg har også tatt videreutdanning i veiledning og i organisasjon og ledelse. Jeg bor på Evenskjer, er gift, har to voksne sønner og en bonussønn. I tillegg er jeg så heldig å ha blitt bestemor.

Hva gjorde du før du startet i vervet?
Tillitsvalgt ble jeg tidlig i yrkeslivet – og det har jeg fortsatt å være. Jeg var i mange år tillitsvalgt på fylkesplan og sentralplan i Norsk Lærerlag, før jeg «ble med inn» i sentralstyret i Utdanningsforbundet. Der hadde jeg mange ulike verv frem til utgangen av 2010. Da avsluttet jeg pendlerlivet til Oslo og returnerte til stillinga som enhetsleder i Evenskjer barnehage. Der ble jeg til jeg høsten 2020 på nytt ble tillitsvalgt i Utdanningsforbundet og ble pendler igjen, nå til Tromsø!

Hva er din oppgave i fylkesstyret?
Jeg er leder for lederrådet vårt i Utdanningsforbundet Troms, det var jeg også forrige periode da vi var Utdanningsforbundet Troms og Finnmark. Lederrådet denne perioden har ti medlemmer fra barnehage til videregående skole. Lederrådet er et vedtektsfestet råd både på sentralt og fylkesplan, og har hovedoppgave å være en ressurs for organisasjonen i ledelsesfaglige spørsmål, og samtidig bidra til å styrke ledermedlemmenes plass i organisasjonen. Jeg sitter i det sentrale lederrådet som ledes av et sentralstyremedlem og består av lederne for lederrådene i fylkene pluss noen oppnevnte medlemmer fra ledergrupper som ikke er representert blant medlemmene fra fylkene. Lederrådet på fylkesplan behandler blant annet saker som skal til sentralt lederråd. Det er viktig at jeg har med meg lederstemmene fra vårt fylke på møter sentralt. I eget fylke er oppgavene flere en møter i lederrådet – blant annet arrangerer vi blant annet egne kurs for ledermedlemmer, og planlegger nå konferanse der ledermedlemmer er en av målgruppene.
Jeg har flere oppgaver i fylkesstyret enn å være leder for lederrådet. Jeg kommer jo fra medlemsgruppe barnehage, og har jobber derfor en del med barnehagerelaterte saker. Jeg sitter også i arbeidsutvalget, i skoleringsutvalget og i personalnemda og er med på å holde mange kurs for tillitsvalgte. Jeg har en variert tillitshverdag!

Hvis vi møtes for en kopp kaffe, hva snakker vi om?
Det kan være så mangt, og det kommer an på om vi har snakket med hverandre før. Jeg liker å bli kjent med nye folk, høre hva de er opptatt av og hva som rører seg i hverdagen og yrkeslivet deres. Jeg er en god skravler selv, men tror og håper at jeg også kan være en god lytter. Jeg diskuterer gjerne politikk, både fagforeningspolitikk og politikk generelt dersom vedkommende jeg drikker kaffe sammen med er opptatt av det. Vi må helst diskutere med en god porsjon humor i bunn, ellers har jeg en tendens til å «ramle litt ut». Humor er slett ikke oppskrytt, det er viktig å flire mye. Ellers er jeg blant annet veldig glad i å lese, helst krim – og jeg sluker gode krimserier. Om du tipser meg om serier jeg ikke har sett, så blir jeg glad!