UKEINFO 18-2024

Innhold: Tariff 2024 Oslo kommune/ Tariff 2024 Staten/ Rekreasjonsstipend/ 1. mai 2024/ Medlemsstipend/ Stengt fylkeskontor 9. og 10. mai

- Det var ingen vilje fra Oslo kommune til å komme til enighet, sier forhandlings-leder Marianne Lange Krogh i Unio Oslo kommune.

Dermed går årets lønnsoppgjør i Oslo til mekling etter at partene ikke kom til enighet tirsdag kveld. At man må ta turen til riksmekleren overrasker forhandlingslederen.

– Det er urovekkende at Oslo kommune ikke viser større vilje til å få til en løsning. Det er stor mangel på kvalifiserte ansatte i mange av de kommunale tjenestene. Og dette vil bare forverres i årene som kommer hvis man ikke klarer tiltrekke seg og beholde nødvendig arbeidskraft, sier hun.

Les hele artikkelen på utdanningsforbundet.no

PÅ VEI INN TIL MEKLEREN
Forhandlingsleder for Unio Oslo kommune, Marianne Lange Krogh, gikk sammen med nestleder Bård Eirik Ruud inn til Riksmekleren torsdag 2. mai klokken 14 for å be om bistand i forhandlingene med Oslo kommune i vårens tariffoppgjør.

Partene kom ikke til enighet innen 1. mai, og skal nå i mekling.

Selve meklingen starter 21. mai, og skal være ferdig innen klokken 24.00 torsdag 23. mai.

Følg med på nettsidene til Unio og Utdanningsforbundet.

- Det ble brudd fordi staten ikke var villig til å legge nok penger på bordet, sier Unio stats forhandlingsleder, Guro Lind.

Unio stat har siden 22. april vært i lønnsforhandlinger med staten i årets hovedtariffoppgjør. Unio gikk til forhandlingene med krav om klar reallønnsvekst og en forventning om at staten verdsetter sine ansatte med høyere utdanning.

En uke senere oppsummerer Unio stats forhandlingsleder med at staten ikke har kommet Unio i møte.

– Den totale økonomiske rammen er ikke god nok, og staten har ikke vist vilje til å komme Unios krav i møte. Det er synd at staten ikke vil gjøre mer for å ta vare på sine ansatte med høyere utdanning, når vi vet at statlige virksomheter nettopp sliter med å rekruttere og beholde slike ansatte, sier Lind.

Les hele artikkelen på utdanningsforbundet.no

Penger_1.jpg

Stipendet med navnet «Fru Oberstinne Due, født Peyrons legat, for lærerinner ved Oslo folkeskole» er for kvinnelige lærere i grunnskolen.

Stipendiene er begrenset oppad til kr 8.000 og tenkes, i henhold til statuttene, tildelt kvinnelige lærere som på grunn av sykdom eller vanskeligheter i hjemmet har et særlig behov for økonomisk støtte til en eller annen form for rekreasjonsopphold.

Stipendene skal benyttes til rekreasjon og er ifølge statuttene forbeholdt kvinnelige lærere i grunnskolen.

Tildelt stipend utbetales når rekreasjonsoppholdet er gjennomført.

Søknadsfristen er 15. mai.

Les mer her

Utdanningsforbundet Oslo arrangerte den tradisjonelle 1. maifrokosten i Lærernes Hus.

Til bords hadde vi 120 store og små. Dagen bestod av appell, dikt, sang ved medlemskoret og loddtrekning av premier.

Romsås Janitsjar hadde en liten konsert for oss i bakgården før avgang til toget, og de spilte for oss hele ruta.

Årets paroler var: «Lærere for fred- vær barnas stemme!» «Full bemanning hele dagen trenger vi i barnehagen!» og «En pensjon av leve av for alle!». Medlemsengasjementet «Lærere for fred i Gaza» gikk også sammen med oss i toget. Til sammen var det 400 stykker som gikk bak fana vår.

Tusen takk til alle som kom og bidro til en flott feiring av arbeidernes dag!

Se bilder fra 1. mai

Elisabeth Jensen Lombnæs, fra intitiativet «Lærere for fred i Gaza» holdt appell.

Du kan få tildelt opp til 5000 kr i stipend fra Utdanningsforbundet Oslo. Søknadsfristen er 1. juni.

Følgende retningslinjer for tildeling av medlemsstipend fra Utdanningsforbundet Oslo er gjeldende for 2024:

• Fylkesstyret setter av kr. 40.000 pr. år til stipendmidler som medlemmer av Utdanningsforbundet Oslo kan søke.
  • Midlene er tenkt brukt til arbeid innen faglig-pedagogiske, internasjonale og organisasjonspolitiske områder som kan sies å fremme opplæring, pedagogisk utvikling og fagforeningsvirksomhet i tråd med Utdanningsforbundets politikk.
  • Det kan søkes stipend til dekning av reise- og oppholdsutgifter ved kurs/ konferanser/studiereiser og prosjekter. Stipend gis normalt ikke til videreutdanning som er kompetansegivende (gir studiepoeng), til fellesseminar for en hel arbeidsplass i regi av arbeidsgiver eller til kurs og prosjekter som det er åpenbart at arbeidsgiver bør dekke.
  • Det kan søkes om stipend som stønad til kurs/konferanse/studiereise/prosjekt som blir gjennomført i inneværende skole-/barnehageår.
  • Dokumentasjon over utgifter (kopi av regninger og fakturaer), må foreligge før utbetaling.
  • Stipendmidlene utdeles en gang i året. Stipendet er på maksimum kr. 5.000 pr. søknad (pr. år)
  • Skriftlig søknad sendes fylkeskontoret, og tildelingen avgjøres av fylkesstyret etter innstilling fra arbeidsutvalget (AU).
  • Medlemmer som ikke har fått stipend de siste 3 årene, vil bli prioritert.
  • Søknaden må inneholde opplysninger om kursets/reisens/prosjektets innhold, omfang og kostnader.

Kristi%20Himmelfart.jpg

I dette tidsrommet er sentralbordet stengt, men det er mulig å sende e-post til [email protected].

Vi sjekker e-post en gang om dagen, og vi vil kun besvare akutte henvendelser som ikke kan vente til over helgen.

Fra 2. mai er sentralbordet betjent fra kl. 09:00 – 15:00