-Ved å stå sammen har vi styrke nok til å få til endringer!

Denne uttalelsen som kom fra tillitsvalgt på storkurset som Utdanningsforbundet Agder nylig arrangerte, passer godt med tanke på at det er 1. mai i morgen. -Ved å være organisert har vi en stemme og mulighet til å påvirke våre lønns- og arbeidsforhold.

Tillitsvalgtstemmer

Vi snakket med to av deltakerne på storkurset den 23. april: Hilde Margrethe Johansen og Jon Edvard Uleberg. Hilde Margrethe er vara tillitsvalgt ved Mandal videregående skole, og Jon Edvard tillitsvalgt ved Setesdal videregående skole.

Hilde Margrethe er utdannet spesialsykepleier og har vært ansatt som helsefaglærer ved Mandal VGO siden 2019. Mens hun studerte, var hun studentleder i Norsk Sykepleierforbund - Vest-Agder.  Jon Edvard jobbet noen år i Trondheim og Kristiansand før han flyttet tilbake til Setesdal der han opprinnelig kommer fra. Også han har vært tillitsvalgt tidligere, og var blant annet streikeleder under streiken i 2014 mens han var i Trondheim.

Begge synes det er viktig å være organisert og en del av et større fellesskap. -Det er bare ved å stå sammen vi har styrke nok til å få til endringer, sier de. -Ved å være organisert har vi en stemme og mulighet til å påvirke våre lønns- og arbeidsforhold. -Jeg meldte meg inn i Utdanningsforbundet på grunn av to-beinsstrategien, sier Hilde Margrethe. -Utdanningsforbundet er både en profesjonsorganisasjon samtidig som vi jobber for gode lønns- og arbeidsvilkår.

Om storkurset trekker begge frem økta om grenser for ytringsfrihet med Rikke Rosvold, samt Simen Malkenes som ga et nyttig historisk perspektiv på lærerrollen.

Av saker de er opptatt av i tillegg til lønn, nevnes overtid, arbeidstid og innholdet i lærerrollen. -Dette diskuterer vi mye på skolen, sier de. Skal vi ha inn andre yrkesgrupper i skolen? I så fall- hvilke? Og hvor går grensen for hva lærere skal ha ansvar for? Begge sier de jobber på skoler med tydelig ledelse preget av godt samarbeid. – Vi har en ledelse som ser og støtter opp om den enkelte lærer, og er tydelige på at alle avvik skal meldes. -Ledelsen er snare på å sette inn ekstra ressurser hvis nødvendig, sier Hilde Margrethe.

Vi takker for samtalen og ønsker begge lykke til videre i det viktige vervet de utfører for Utdanningsforbundet.

Om storkursene

Utdanningsforbundet er opptatt av å ha gode og skolerte tillitsvalgte, og bruker mye tid og ressurser på dette. I Agder innkaller vi minst en gang i året til to-dagers storkurs der vi har inne alle våre tillitsvalgte på kurs. Siden vi er så mange, har vi måttet dele storkurset i to deler. Første del av kurset ble holdt 10.-11. april for deler av fylket, og tilsvarende kurs 22.-23. april for resten. Innholdet var likt på begge kursene.

Se også de andre nyhetene vi har lagt ut fra storkursene.